Pienennä tekstiä Suurenna tekstiä
 |  Hakuohjeet
Etusivu Ohjelman esittely Osa-alueet Ajankohtaista Parhaat käytännöt Tietoyhteiskuntaneuvosto

Verohallintoa verkossa: verokortti nettiin

31.1.2005
Tietoyhteiskuntaohjelma

Mirjami3.jpgProsessien ja palveluiden parantaminen ei ole enää vain yksistään yritysten työsarkaa, vaan myös viranomaisilla on voimakas halua kehittää palvelujaan erityisesti verkossa. Verohallinto uudistaa prosessejaan ja tarjoaa parempaa palvelua luomalla sähköisen asiointiympäristön. Verohallituksen ylijohtaja Mirjami Laitinen nostaa tärkeäksi kysymykseksi sen, kuinka viranomaiset voisivat palvella. Hän perään kuuluttaa yhteistyötä jotta myös verkossa vältytään kansalaisten juoksuttamiselta viranomaisen palvelusta toiseen.

 - Tarvitsemme enemmän yhteistyötä taustalla. Valtionhallinnossa tulisi olla yhteisiä integroituja palveluita ja myös sellaisia yhteisiä infrastruktuuriratkaisuja, jotka olisivat monistettavia ja siten myös edullisia, Laitinen tiivistää.

 

Verokortti netissä

Verohallinnossa on pohdittu, miten asiakkaille saataisiin vaivattomasti ajan tasalla olevaa tietoa ja lomakepalvelua.

- Tähän haasteeseen vastaa jo nyt vero.fi –sivut. Asiakkaat ovat olleet kohtuullisen tyytyväisiä ja oppineet käyttämään palvelua, kertoo Laitinen.

Lisää sähköisiä palveluita on tulossa. Yleisin palvelu mihin kansalaiset tarvitset verohallintoa on muutosverokortti.

- Muutosverokortteja tehdään n. 1,3 miljoonaa vuosittain. Merkittävä osa näistä tehdään puhelimitse. Nettiverokortti –sovellus on asiakkaille tarjottava vaihtoehtoinen tapa laskea itselleen muutosverokortti itsepalveluna Internetissä, selvittää Laitinen.

Tällä säästetään myös verohallinnon päässä virkailijan työpanos. Tarkoitus on teknisestä toteuttamisesta riippuen ottaa palvelu käyttöön vuonna 2006.

Yksilöityjä palveluita

Verohallinnon muutokset eivät jää vain muutaman yksittäisen palvelun sähköistämiseen, vaan veronmaksajan koko asiointiprosessia pyritään kehittämään.

Yhdeksi tärkeäksi palveluksi verohallinnossa koetaan hakemus- ja ilmoitusasiointi interaktiivisin lomakkein. Visiona on saada asiakkaalle mahdollisuus päästä sähköisesti omiin verotietietoihinsa. Käytössä voisi olla myös verotuksen verkkopankki, josta asiakas näkisi verotilinsä saldon ja historiatiedot. Palvelun olisi tarkoitus olla interaktiivinen niin, että asiakas voisi tehdä muutoksia ja täydennyksiä tietoihinsa. 

Vuonna 2006 on tarkoitus, että verovuodelta 2005 kaikki luonnolliset henkilöt saavat nykyisen kaltaisen veroehdotuksen, eli esitäytetyn veroilmoituksen. Sen korjaaminen ja täydentäminen tunnistautuneena verkon kautta on nettiverokortin jälkeen seuraavaksi toteutettava palvelu. Suunnitelmissa on ottaa se käyttöön viimeistään vuonna 2007. Lisäksi tarjolla voisi olla "verokonsultointia", jossa kansalaiselle kerrottaisiin yksilöityjä hyödyllisiä tietoja ja neuvoja verotuksesta.

 - Verohallinnon sivuista tulisi hieman samanlainen asiointiympäristö kuin esimerkiksi pankeilla jo nyt on. Yksilöllisten palveluiden tarjoaminen edellyttää asiakkaiden profilointia ja tunnistamista. Tämä on tarkoitus toteuttaa pankkitunnisteilla ja HST -kortilla eli sirullisella henkilökortilla tunnistus.fi -palvelun kautta.

- Osa näistä palveluista on vasta visioinnin tasolla. Ainakin vielä lähimmät seuraavat vuodet asiakkaita lähestytään kirjepostilla, eikä sähköpostilla, rauhoittelee Laitinen.

Yritysasiakkaat

Mirjami4.jpgYritysasiakkaille tarjotaan sähköisiä palveluita erilaisten ilmoitusten tekemiseen tyvi.org –sivuilla. Näiden ensisijaisena päämääränä on kerätä yrityksistä muunmuassa tietoja, joita tarvitaan myös kansalaisten verotuksessa. Näitä tietoja käytetään muunmuassa veroehdotuksessa. Yritys voi antaa tiedot joko web-lomakkeella tai tiedostosiirtona tai ohjelmistointegraation tuottamana. Tätä palvelua onkin markkinoitu viime vuosina voimakkaasti. Jo nyt noin 80 000 yritysasiakasta antaa tietoja tätä kautta. Verohallinto on kiinnostunut eniten säännöllisesti työnantajana toimivasta 120 000 yrityksestä.

- Jos näiltä saisi työnantajatiedot verkon kautta, olisi se erinomainen saavutus, Laitinen toivoo.

Verohallinnon yhteistyöhankkeet

Pienyritykselle ja kotitalouksille on tarkoitus ottaa tänä keväänä koekäyttöön palkka.fi –palvelu, joka on tarkoitettu palkanlaskennan apuohjelmaksi. Sillä selviävät monet palkanlaskentaan liittyvät velvollisuudet. Mukana hankkeessa ovat vakuutusyhtiöt, ministeriöitä sekä verohallinto.

Jo nyt toiminnassa olevia, yhteistyössä tehtyjä palveluita on  mm. Patentti- ja rekisterihallinnon kanssa tehty ytj.fi. Prh:n ja verohallituksen yhteisiltä sivuilta voi nähdä yrityksen rekisteröitymistilanteen.

- Ytj.fi -sivuilla on kävijöitä noin 10 000 per päivä. Sivut kehittyvät edelleen ja ehkä tulevaisuudessa yrityksiä voidaan perustaa suoraan verkossa, suunnittelee Laitinen.

"Palvelu on sitä parempaa, mitä vähemmän siihen on tarvetta"

- Vaikka uusia viestintäkanavia tuleekin lisää, ei se silti poista vielä vanhoja käytöstä. Edelleenkin tulevaisuudessa on mahdollista hoitaa veroasioita postitse, virastossa paikan päällä tai puhelimitse. Uusien välineiden kohdalla harkitaan aina mitkä kanavat sopivat mihinkin käyttöön, kertoo Laitinen.

Laitisen mukaan ei pidä ottaa itsestään selvyytenä, että jokainen palvelu muokataan Internetiin sopivaksi ja selvittää:

- Ensin tulee miettiä voisiko menettelyä ja tapaa toimia muuttaa muutoin. Nimittäin palvelu on sitä parempaa, mitä vähemmän sitä tarvitsee. Se palvelutarve, mikä jää jäljelle tulee ratkaista mahdollisimman hyvin ja kustannustehokkaasti. Verkkoon ei tule laittaa kaikkea manuaalimaailmasta. 

Teksti ja kuvat: Laura Korkalainen

Tietoa sivustosta Tietoyhteiskuntaohjelma, sivu päivitetty 31.1.2005 Tulosta Tulosta | Sivun ylälaitaan